Til- og afmelding af din renovation
Om tilmelding af renovation
REFA får automastisk besked om ny ejer ved et ejerskifte af en ejendom.
Er du ny ejer kan du kontakte REFA hvis du ønsker at ændre den eksisterende renovationsordning dvs. størrelsen på beholderen til restaffald eller hvor ofte den tømmes. Se mere her
Alle ejendomme er tilmeldt med et grundgebyr. Køber du en ejendom uden renovationsordning, skal du huske at tilmelde en renovatonsordning, hvis der er personer tilmeldt adressen.
Om afmelding af renovation
Du skal henvende dig til Borgerservice i din bopælskommune, når du skal afmelde din husstand fra indsamling af renovation.
I henhold til både Guldborgsund og Lolland kommuners regulativer for husholdningsaffald, kan der kun ske afmelding af renovation, når en ejendom jf. de kommunale Folkeregistre står tom. Det vil sige, når der ikke er nogen personer tilmeldt på adressen.
Du skal være opmærksom på, at afmelding ikke ændrer på dit grundgebyr. Grundgebyret er obligatorisk for alle private hustande, som har en grund med en ejendom på.
Afmelding
Afmelding skal ske ved henvendelse til din kommunes borgerservice. Bor du i Guldborgsund Kommune får du udleveret en attestation som du skal sende til REFA. Bor du i Lolland Kommune sender borgerservice en bekræftelse til REFA. Afmelding sker med mindst en måneds varsel og kan ikke ske med tilbagevirkende kraft.
Renovation kan ikke afmeldes for sommerhuse.