Pressemeddelelser 2017

18. maj 2017

Ny affaldsindsamling med styr på arbejdsmiljøet

To vognmænd skal indsamle dagrenovation og genanvendeligt affald på Lolland-Falster

REFA har i dag indgået aftale med vognmandsfirmaerne M. Larsen og HCS om indsamling af dagrenovation og genanvendeligt affald fra og med 1. oktober 2017. Samme dag træder REFAs nye indsamlingsordning i kraft.

M. Larsen Vognmandsfirma A/S skal tage sig af dagrenovationen, mens HCS A/S Transport og Spedition skal indsamle det genanvendelige affald, som omfatter glas, metal og papir.

M. Larsen og HCS har fået entrepriserne efter et udbud. REFA fik to tilbud på begge entrepriser. I udvælgelsen har REFA haft fokus på pris, forsyningssikkerhed og skraldemændenes arbejdsmiljø.

Entrepriserne løber over seks år med mulighed for forlængelse i op til tre år. Til sammen koster de REFA 48,5 millioner kroner om året. På den baggrund vil formanden for REFAs bestyrelse Henrik Høegh ikke udelukke en mindre prisstigning i renovationsgebyret.

- I bestyrelsen vil vi gøre alt for at begrænse eller helt undgå en prisstigning, men vi får også mere for pengene i den nye ordning. Det koster også lidt, når vi skal indsamle mere genanvendeligt affald end vi gør i dag, siger Henrik Høegh.

REFAs bestyrelsesformand understreger, at der i de nye aftaler er stillet krav til skraldemændenes arbejdsmiljø.

- Det er sket i en god og konstruktiv dialog med fagforeningen 3F. Aftalerne betyder et-holds drift og nye skraldebiler med lav gulvhøjde i førerhuset. Det er mere ergonomisk korrekt og gør det nemmere at komme ind og ud af bilerne, fortæller Henrik Høegh.

Ud over bedre arbejdsforhold for skraldemændene skal der også hentes mere genanvendeligt affald hos borgerne. I dag indsamles kun papir og pap, men fra 1. oktober skal der indsamles papir, glas og metal i en ny, større og ruminddelt beholder.

Vognmændene M. Larsen og HCS kører i øvrigt allerede i dag for REFA på henholdsvis Lolland og Falster. I dag er indsamlingen af dagrenovation opdelt i fire distrikter, men i den nye ordning bliver Lolland-Falster et stort distrikt.

20. februar 2017

REFA tilbyder nærvarme til det åbne land

Nærvarme er en attraktiv mulighed for alle, der har for langt til fjernvarme. I tæt samarbejde med Best Green tilbyder REFA varmeforsyning til det åbne land på Lolland-Falster, hvor der i dag ikke er adgang til fjernvarme.

Tilbuddet omfatter installation, justering, overvågning og vedligeholdelse af varmepumper i den enkelte bolig samt nedtagning og bortskaffelse af eksisterende varmeanlæg. Forbrugerne betaler et tilslutningsbidrag, et fast årligt abonnement samt for det løbende forbrug af varme efter samme princip, som gælder for almindelig fjernvarme.

Allerede i dag findes der løsninger på markedet, som tilbyder leasing af varmepumper, men her står husejeren selv for installationen og ansvaret for at sikre en effektiv daglig drift af varmepumpen. Det er disse to elementer, som nærvarme-løsningen fra REFA og Best Green omfatter.

- Fordelen er, at de enkelte husejere slipper for at investere, installere og vedligeholde varmepumpen. De får også en komfortabel løsning og en varmeøkonomi, de kan regne med. Derfor er nærvarme absolut interessant for mange boligejere i landområderne, siger Poul-Henrik Pedersen, bestyrelsesformand for REFA Energi.

- Tilbuddet fra REFA vil være billigere end individuelle varmeløsninger baseret på el- eller olieopvarmning. Nærvarme-konceptet støttes af Energistyrelsen, og Best Green kører med en kampagnepris, som primært er målrettet kunder med oliefyr. Vi har allerede fået de første kunder, oplyser bestyrelsesformanden.

Kontakten med nærvarmekunderne varetages af REFA Energi. Tilbuddet er som nævnt udviklet i tæt samarbejde med den private virksomhed Best Green, der er helt i front, med gangbare løsninger når det gælder opvarmning baseret på vedvarende energi.

- Vi glæder os over samarbejdet med REFA, som er et stærkt energi-brand på Lolland-Falster, både når det gælder fornuftig varmeforsyning og god kundeservice. Det er et godt match. Hos Best Green har vi en ambition om at udbrede nærvarme til hele landet, og med REFA som en stærk og troværdig partner har vi et rigtig godt afsæt på Lolland-Falster, siger Simon Bak Kristensen, direktør for Best Green.

I de kommende måneder vil REFA og Best Green markedsføre nærvarme-løsningen med henblik på den næste fyringssæson. Allerede nu kan man læse meget mere om løsningen på www.refaenergi.dk.