Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor får jeg ikke længere et elektronisk indbetalingskort?
Svar:
REFA har oplevet en del utilfredshed hos kunderne, derfor tilbydes denne betalingsmulighed ikke længere. Istedet anbefaler vi at man tilmelder sig enten på Borger.dk - virk.dk eller e-boks

 

Hvad kan jeg gøre for at undgå eller minimere fluer og mider i min affaldsbeholder?
Svar:
Er du uheldig og har fået uønsket liv i form af fluelarver i beholderen til mad- og restaffald, så er det godt at vide, at de er uskadelige, selv om de er ulækre – men du kan også gøre noget for at undgå problemet:

  • Madaffaldet og restaffaldet skal i poser, og slå en dobbeltknude på.
  • Det er vigtigt at fjerne madrester og væsker der er sivet ud i beholderen - hvis der er gået hul på poserne.
  • Det er vigtigt at beholderens låg kan lukkes.
  • Skyl affaldsbeholderen med vand og sulfo næste gang den er blevet tømt.


Hvordan får jeg en anden størrelse affaldsbeholder?
Svar:
Der er to muligheder:
Du kan selv bytte den på genbrugspladsen, det koster 50 kroner.
Skraldemanden kommer og bytter den, det koster 250 kroner og der er leveringstid på tre uger.
Husk at rengøre beholderen før ombytning.
Du har selv ansvaret for din beholder. Hvis den går i stykker ved misligholdelse eller bliver stjålet, er det dig selv, der skal erstatte den.
 

Hvad gør jeg med mit gamle sækkestativ - flaske- og papirbeholder?
Svar:
Stativet er dit eget. Stativ og beholdere kan du aflevere på genbrugspladsen eller tilmelde til storskrald.
 

Hvem skal betale for renovation ved ejerskifte?
Svar:
Når en ejendom handles, skal ejendomsmægler eller advokat udfærdige en refusionsopgørelse, så det opgøres, hvad tidligere ejer og ny ejer skal betale.
 

Min ejendom er ubeboet, hvordan afmelder jeg renovationen?
Svar:
Afmelding fra ordningen kan ske, såfremt en ejendom ifølge Guldborgsund/Lolland kommunes folkeregister er registreret som værende ubeboet. Afmelding skal ske med mindst en måneds varsel og kan ikke ske med tilbagevirkende kraft.
 

Hvornår sender REFA regninger ud?
Svar:
I Lolland Kommune sendes opkrævninger ud:
for første halvår i marts til betaling i april.
for andet halvår i september til betaling i oktober.

I Guldborgsund Kommune sendes opkrævninger ud:
for første halvår i februar til betaling i marts.
for andet halvår i august til betaling i september.
 

Hvad skal jeg gøre ved ejerskifte og fraflytning?
Svar:
Hvis du er husejer, skal du afmelde din aftale på BetalingsService. Det er ikke nok at afvise renovationsregningen, selve betalingsaftalen til REFA skal afmeldes i din bank eller via din netbank. Husk at afmelde hurtigst muligt. Så snart aftalen er afmeldt kan REFA sende regningen for dagrenovationen til den nye ejer. Husk også: at eventuelt forudbetalt dagrenovation er en del af refusionsopgørelsen mellem sælger og køber.
 

Får jeg en ny regning i forbindelse med ombytning til en mindre beholder?
Svar:
Der sendes ikke en ny regning ud. Regulering på grund af ombytning til en mindre beholder, vil først fremgå ved næste regningsudskrivning, idet REFA kun udsender regninger to gange om året. Det betyder for eksempel, at en regulering for en ombytning til en mindre beholder i september, først vil fremgå på regningen for første halvår det næste år, enten i februar eller marts, afhængig af i hvilken kommune du bor.
 

Læs mere i Regulativ for husholdningsaffald

 

Spørgsmål og svar

Skal jeg tilmeldes ordningen og have dobbelt antal beholdere, hvis jeg driver min virksomhed fra privatadressen?
Svar:
Nej, der gives generel fritagelse fra benyttelsespligten, hvis virksomheden drives fra privatadresse, som allerede er tilmeldt den kommunale dagrenovationsordning.


Vi er flere brugere/erhvervs mål i samme bygning og vil gerne dele beholder/beholdere, hvor tilmelder vi os?
Svar:
REFA har lavet en online-formular til brug for virksomheder, der gerne vil dele affaldsbeholder. Ansøgning om at dele affaldsbeholder


Hvordan søger jeg dispensation fra den kommunale dagrenovationsordning?
Svar:
REFA har lavet en online-formular til ansøgning om dispensation.
 

Hvordan søger jeg dispensation fra administrationsgebyret?
Svar:
En gruppe af virksomheder kan ifølge Affaldsbekendtgørelsens § 60, stk. 1-3 fritages for gebyret:

  • virksomheder, hvis branchekode fremgår af bekendtgørelsens bilag 8, og hvor virksomheden på P-nummer* adressen har 0-1 ansatte, dog ikke erhvervsfiskere uanset antal ansatte
  • virksomheder, hvis virksomhedsform fremgår af bekendtgørelsens bilag 9, punkt 1, og hvor virksomheden på P-nummer adressen har 0 ansatte, eller punkt 2, uanset antallet af ansatte i virksomheden
  • virksomheder, som dokumenterer, at de havde en årlig momsomsætning eller lønsum på under 300.000 kroner i det seneste regnskabsår.

Ansøgning om fritagelse skal sendes til REFA enten på mail til post@refa.dk eller som brev til Energivej 4, 4800 Nykøbing F.

 

 

Se også

 
Dine kuponer er nu lagt i indkøbskurven Hvis du ønsker at bestille flere kuponer så klik på "Køb mere". Hvis du ønsker at gennemføre bestillingen, så klik på "Gå til bestilling". Køb mere

Gå til bestilling
Vent...