Sortering af plast er nemt og godt for klimaet 

REFA indsamler omkring 850 tons plastaffald på vores genbrugspladser om året. Ved yderligere at sortere og husstandsindsamle plast, kan vi indsamle og genanvende endnu flere tons, og det er godt for miljøet – fordi hver gang vi bruger et kilo genanvendt plast, sparer vi klimaet for 2,4 kg CO2.

Vi kan ikke undvære plast. Det er både holdbart og billigt at producere, og vi bruger det til mange gode formål i industrien og i vores hverdag. Desværre bidrager plast også til den globale forurening – ikke mindst natur og havmiljø, Derfor skal vi bruge plast med omtanke og genanvende det til nye produkter.

Producentansvar på emballager og engangsplastik
I 2025 vil regeringen indføre et udvidet producentansvar på emballager og engangsplast. Det betyder, at alle virksomheder, der sælger produkter i emballage, får ansvaret for, at emballagen genbruges – eller at emballageaffaldet indsamles, sorteres og genanvendes. Producentansvaret vil forhåbentlig betyde, at vi kommer til at se mindre emballage og færre sammensatte emballager (emballager af forskellige typer plast). Endnu ved ingen, hvordan et producentansvar vil påvirke mængden af emballage, og hvordan indsamlingen af brugt emballage til genanvendelse kommer til at foregå.

Plast skal indsamles hos borgerne
Indsamling af plast hos husstandene er en del af den nationale affaldsstrategi “Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi”. Den har til formål at øge mængden af plastaffald til genbrug og genanvendelse – og reducere mængden af plast i vores restaffald.

Fra april 2023 starter husstandsindsamlingen af plast på Lolland Falster, som en del af den nye indsamlingsordning. Al plast fra vores husholdninger kan indsamles i samme fraktion, hvilket gør det nemmere for husstandene at sortere, da man ikke skal bekymre sig om de mange forskellige typer af plast.

Er du interesseret i at læse mere om plast – plast i tøj, mikroplast eller hvordan man kan købe plastikrigtig – kan du læse mere her

Sorteres sammen med mad- og drikkekartoner
I Lolland og Guldborgsund kommuner er det også besluttet, at mad- og drikkekartoner skal indsamles sammen med al plast fra husholdningerne. Forklaringen er enkel: Al indsamlet plast skal alligevel sorteres, derfor kan man også let sortere mad- og drikkekartoner fra i samme omgang. Sorteringen foregår i sorteringsanlæg, der er udviklet til at håndtere og sortere disse affaldstyper.

Plastsortering sammen med mad- og drikkekartoner, gør det også nemmere og billigere for husstandene, fordi løsningen gør det muligt at reducere antallet af affaldsbeholdere. Det gør også de samlede udgifter til indsamlingen billigere.

Materiel til indsamling af plast og mad- og drikkekartoner
Til indsamling af plast og mad- og drikkekartoner udleverer REFA plastiksække til alle enfamilieboliger og sommerhuse. Plast, mad- og drikkekartoner indsamles i den samme sæk. Sækken er 240 liter og skal lukkes med en snor eller en knude inden afhentning, så den er nem at håndtere. Løber du tør for sække til dit plastaffald kan du benytte en almindelig klar plastiksæk. Du får en ny rulle sække en gang om året.

Den primære årsag til, at det er besluttet at indsamle plast, mad- og drikkekartoner i sække er for at undgå unødige omkostninger for borgerne, da ingen kender konsekvensen af det kommende producentansvar fra 2025.

To valgmuligheder hvis sækken er en upraktisk løsning
For nogle borgere vil det være upraktisk med en sæk. Her er der to valgmuligheder – den ene er gratis, den anden er et tilkøb:

  • Gratis løsning: Brug den gamle beholder til restaffald til at opbevare sækken indtil afhentning. Den gamle beholder bliver IKKE tømt. Du skal selv huske at tage sækken op af beholderen, lukke den med en knude og stille den frem til afhentning. Du kan også afleverer den på genbrugspladsen.
  • Tilvalg: Du betaler for en ekstra beholder til plast, mad- og drikkekartoner, som naturligvis bliver tømt.

Ved alle fællesløsninger i eksempelvis etageejendomme vil der blive opsat beholdere til indsamling af plast og mad- og drikkekartoner.