Genbrugsplads Nakskov

Aflæsning af nummerplader gør det lettere for erhvervslivet at bruge genbrugspladserne

21. december 2021

Snart er det slut med affaldskuponer. Fra nytår indfører REFA automatisk fakturering

Fra nytår slipper virksomheder og selvstændige for at købe affaldskuponer, når de benytter REFAs genbrugspladser. Det gamle kuponsystem bliver erstattet af nummerpladeaflæsning på alle genbrugspladser på Lolland-Falster.

– Nummerpladeaflæsning gør det lettere for erhvervslivet, som ofte har kaldt kuponsystemet for bøvlet. Nu bliver det mindre bureaukratisk og meget tidsbesparende. De erhvervsdrivende skal ikke tænke på at købe affaldskuponer. Vi tilbyder også muligheden for automatisk betaling med kreditkort via vores Pay By Plate-løsning, fortæller kommunikationskonsulent Kenneth Prehn, REFA.

Nummerpladen bliver læst af et kamera
Når en håndværker triller ind på genbrugspladser bliver nummerpladen læst af et kamera, som mange allerede kender det fra blandt andet Storebæltsforbindelsen. Nummerpladen fortæller hvordan køretøjet er registreret og hvilket cvr-nummer, der knytter sig til køretøjet.

Systemet sorterer selv de mange forskellige køretøjer, der besøger genbrugspladsen. Alle med gule plader eller papegøjeplader får automatisk en faktura for brug af genbrugspladsen.

Mulighed for undtagelse
Hvis køretøjet benyttes både til erhvervs- og privatkørsel er der mulighed for dispensation. Det samme gælder visse branchekoder, eksempelvis køretøjer der benyttes af boligselskaber.

– Alle de ting holder systemet styr på, siger Kenneth Prehn og tilføjer:
– Vi slipper nok ikke for lidt indkøringsproblemer i starten. Både vores kunder og genbrugspladsernes miljøvejledere skal lige have en chance for at vænne sig til det nye. Men forventningen er, at vi sammen med kunderne hurtigt får styr på det nye system.

Flere affaldsselskaber bruger det allerede
Nummerpladeaflæsning benyttes allerede af andre affaldsselskaber på Sjælland. Det gælder blandt andre AffaldPlus på Sydsjælland. Systemet leveres af Optidata A/S i Odense. Samme firma stod bag det brugervenlige og ikke særligt bureaukratiske tidsbestillingssystem REFA havde på genbrugspladserne under den første corona-bølge tilbage i foråret 2020.

Prisen for at benytte genbrugspladsen som erhvervskunde er 150 kroner pr. gang. Beløbet dækker også eventuelt farligt affald.

– Det er en vigtigt pointe. Vi siger både farvel til de blå og de orange affaldskuponer, som vi har arbejdet med i snart mange år. Hvis der er selvstændige erhvervsdrivende, der brænder inde med ubrugte affaldskuponer gældende for 2021, kan de få dem refunderet ved henvendelse til REFAs kundecenter, slutter Kenneth Prehn.