Driftsinformation

Nedenfor kan du få det fulde overblik over aktuelle driftsinformationer samt de planlagte driftsopgaver.


Indsamling


01. juli 2025
Opkrævning af renovation for 2025
Vi er nu klar til at udsende fakturaer efter implementeringen af nye systemer. Fakturaerne forventes sendt i august og september 2025, og de vil dække hele kalenderåret 2025.

Vær opmærksom på din digitale postkasse
Fakturaen sendes digitalt via e-Boks/Digital Post. Vi udsender ikke papirfakturaer medmindre at man er undtaget for digital post.

Vigtigt om betaling og Betalingsservice (BS)
Der vil ikke ske automatisk betaling via Betalingsservice, selv hvis du tidligere har haft en tilmelding. Når du modtager indbetalingskortet, skal du betale beløbet manuelt via netbank, og tilmelde betalingen på ny til BS, hvis du ønsker automatisk betaling fremover.

Fakturamodtager
Fakturaen sendes til den ejer, der er registreret i de offentlige ejendomsregistre. Hvis ejeren ønsker, at fakturaen skal sendes til en administrator eller anden kontaktperson, skal kommunen kontaktes med henblik på registrering af en administrator.

01. juli 2025
Udlevering af poser og sække
I starten af juni begyndte vi at udlevere grønne poser til madaffald og sække til plast/mad- og drikkekartoner. Udleveringen forventes afsluttet ultimo juli. Læs mere her

12. juni 2025
SPAM-mail udsendt fra REFA
Vi har desværre konstateret, at der torsdag den 12. juni 2025 efter kl. 07:30 er blevet udsendt en eller flere uønskede e-mails fra Heidi Henriksen hos REFA.

Hvis du har modtaget en sådan e-mail, bedes du venligst slette den omgående, da der er tale om SPAM.

Vores teknikere er i gang med at undersøge sagen og løse problemet.
Vi beklager ulejligheden og takker for din forståelse.10. juni 2025

Storskraldsafhentning tirsdag den 10. juni
Vi har fået mange bestillinger til dagens afhentning, og det betyder, at vi desværre ikke når rundt til alle i dag. Men bare rolig – vores medarbejdere fortsætter afhentningen i morgen, onsdag den 11. juni. Du behøver ikke gøre noget, blot lad dit storskrald stå fremme.

Tak for din tålmodighed og forståelse!

22. maj 2025
Opkrævning af renovation for 1. halvår 2025
Bemærk venligst, at udsendelse af fakturaer med opkrævning af renovation for 1. halvår 2025 er forsinket.

20. maj 2025
Jordforbedringsmiddel på genbrugspladser
Vi har i øjeblikket ikke overskydende jordforbedringsmiddel (kompost) til afhentning på vores genbrugspladser. På nuværende tidpunkt ved vi ikke hvornår vi har det igen.

2. maj 2025
Udlevering af poser og sække
I starten af juni begynder vi at udlevere grønne poser til madaffald og sække til plast/mad- og drikkekartoner.

Da mange husstande på Lolland og Falster skal have materialerne, vil udleveringen foregå løbende over en periode.

24. april 2025
Selvbetjening for både ejere og lejere
Det er nu blevet muligt at logge ind på Selvbetjeningen – uanset om du er ejer eller lejer. For at indmelde en reklamation via REFAs selvbetjening skal du bruge dit MitID.

24. februar 2025
Opkrævning af renovation for 1. halvår 2025
Bemærk venligst, at udsendelse af fakturaer med opkrævning af renovation for 1. halvår 2025 er udskudt.

3. januar 2025
E-mail notifikation udgår pr. 31 marts 2025
Kunder, der modtager e-mail notifikation om tømning af affaldsbeholdere opfordres til i stedet at download Perfect Waste appen, da e-mail notifikation udgår pr. 31. marts 2025.

Over 90.000 på Lolland og Falster har allerede downloadet vores Perfect Waste-sorteringsapp, som også sender tømningsnotifikationer. E-mail-notifikationer udgår på grund af de stigende omkostninger ved både udsendelse, administration og vedligeholdelse af aktive e-mailadresser.

Download appen Perfect Waste fra App Store: https://apple.co/3RPrSon
Download appen Perfect Waste fra Google Play: https://bit.ly/3ehacED

Har du ikke en smartphone, kan du downloade en tømmeoversigt på REFA Selvbetjening.

REFAs kraftvarmeværk modtager ikke fortrolige papirer eller dokumenter fra virksomheder eller private borgere.

For at sikre korrekt håndtering og beskyttelse af personfølsomme oplysninger anbefaler vi, at sådanne dokumenter destrueres gennem professionelle makuleringsfirmaer eller makuleres og afleveres som papiraffald.

Hvis dit affald ikke er blevet afhentet som planlagt, kan du indberette det til os her, så vi kan håndtere det hurtigst muligt. Bemærk, at manglende tømning først kan indberettes samme dag efter kl. 18:00.

Du kan indberette manglende tømning via Selvbetjeningen eller sende en e-mail til kundecenter@refa.dk. Husk at angive adresse, telefonnummer og hvilken affaldstype (fraktion), der mangler at blive tømt.

Affaldet indsamles på forskellige dage afhængigt af affaldstype.
Remondis indsamler madaffald/restaffald og papir/pap/glas/metal.
REFA står selv for indsamling af plast, mad- & drikkekartoner.
Miljøkassen til farligt affald og tekstilaffald skal tilmeldes til afhentning via storskraldsordningen.

For at finde ud af, hvornår din beholder til mad- og restaffald, papir/småt pap, glas/metal eller plast/mad- & drikkekartoner bliver tømt, kan du tjekke vores Selvbetjening eller bruge appen Perfect Waste. Se nedenfor for detaljer.

Få besked om tømning af dit affald. Vi tilbyder to muligheder for at få besked om affaldstømning:

  1. Appen Perfect Waste: Vi anbefaler, at du downloader og bruger Perfect Waste-appen. Appen sender notifikationer om kommende tømninger og giver dig mulighed for at se dine kommende tømningsdatoer.
  2. E-mailnotifikationsservice: Du kan tilmelde dig e-mailnotifikationer via vores Selvbetjening. Her kan du også se dine kommende tømningsdatoer samt downlade en tømningskalender.

Bemærk, at adviseringen om tømning er en service fra en af REFAs samarbejdspartnere. Selvom du er tilmeldt adviseringen, kan der opstå situationer med datanedbrud eller andre problemer, som kan forhindre udsendelse af notifikationer.

Vær opmærksom på, at det er dit ansvar at sikre, at renovationspersonalet har uhindret adgang til dine beholdere på tømningsdagen, selvom du har tilmeldt dig advisering

En standplads er det område, hvor dine beholdere skal stå klar til tømning. Pladsen skal være synlig og let tilgængelig, og der skal være fri adgang til standpladsen, så det er nemt for renovatørerne at tømme beholderne uden hindringer.

Har du ikke et fast underlag fx i din indkørsel, skal du placere dine beholdere ved/ud til vejen/fortovet på tømmedagen – denne placering betragtes så som beholdernes standplads.

For at få afhentet sækken til plast, mad-& drikkekartoner skal sækken også være placeret på standpladsen. Husk, det er dit ansvar at sikre, at sækken er placeret, så den fx ikke blæser væk.