Driftsinformation

Nedenfor kan du få det fulde overblik over aktuelle driftsinformationer samt de planlagte driftsopgaver.

Ændrede tømmedag i julen og nytåret

I forbindelse med jul og nytår er der enkelte ændringer i tømmedagene.
Nedenfor kan du se din normale tømmedag og den nye dato, hvis den er rykket.

Normal tømmedagFaktisk tømmedag
Mandag d. 22. decemberTømmes normalt
Tirsdag d. 23. decemberTømmes normalt
Onsdag d. 24. december (juleaften)Tømmes normalt
Torsdag d. 25. december (1. juledag)Tømmes fredag d. 26. december
Fredag d. 26. december (2. juledag)Tømmes lørdag d. 27. december
Mandag d. 29. decemberTømmes normalt
Tirsdag d. 30. decemberTømmes normalt
Onsdag d. 31. december (nytårsaften)Tømmes normalt
Torsdag d. 1. januar (nytårsdag)Tømmes fredag d. 2. januar
Fredag d. 2. januarTømmes lørdag d. 3. januar

OBS: Vær opmærksom på, at tømmedagene i Perfect Waste-appen ikke bliver opdateret i forbindelse med de ændrede tømninger i julen og nytåret. Du vil derfor modtage besked om tømning på din normale tømmedag i appen. Følg i stedet planen her på siden – den viser, hvornår du faktisk får tømt.

Indsamling

20. oktober 2025
Besked udsendt til sommerhuse, der deltager i forsøg
Der er udsendt besked i Perfect Waste appen til de sommerhuse, der deltager i forsøg med ændret tømning af affald i sommerhusområderne i vinterperioden. Du kan læse mere her

10. oktober 2025
Faktura ikke modtaget
Hvis du har en ejendom i Lolland Kommune og endnu ikke har modtaget din faktura i Digital Post, så kig i din fysiske postkasse. Har du stadig ikke modtaget den, kan du kontakte REFAs kundecenter på 54 84 14 00 eller skrive til kundecenter@refa.dk.

3. oktober 2025
Nyhedsbrev udsendt via Perfect Waste-appen
Der er i dag udsendt nyhedsbrev via Perfect Waste-appen med følgende emner:

  • Fra brugt til brugbart – unge giver affald nyt liv i Markedshallen
  • Ændrede åbnings- og telefontider i Kundecenteret den 8. oktober

Læs nyhedsbrevet her.

29. september 2025
Information om ændrede åbnings- og telefontider i REFA Kundecenter onsdag den 8. oktober 2025
– Personlig betjening lukker kl. 13.45 (i stedet for kl. 16.00)
– Telefonerne lukker kl. 13.45 (i stedet for kl. 15.00)

REFA beklager de gener, dette eventuelt måtte medføre, og takker for din forståelse.

26. september 2025
Nyhedsbrev udsendt via Perfect Waste-appen
Der er i dag udsendt nyhedsbrev via Perfect Waste-appen med følgende emner:

  • Hjælp skraldemændene frem
  • Nye kemihuse til farligt affald
  • Hvad er affaldshierarkiet?

Læs nyhedsbrevet her.

24. september 2025
Udsendelse af opkrævning af renovation for 2025
I uge 40 modtager ejerne af private ejendomme i Lolland Kommune fakturaen for renovation 2025. Erhvervsejendomme og institutioner forventes udsendt sidst på året.

Fakturaen dækker hele kalenderåret 2025.

Vær opmærksom på din digitale postkasse
Fakturaen sendes digitalt via e-Boks/Digital Post. Vi udsender ikke papirfakturaer, medmindre du er undtaget for digital post.

Vigtigt om betaling og Betalingsservice (BS)
Der vil ikke ske automatisk betaling via Betalingsservice, selvom du tidligere har haft en tilmelding. Når du modtager indbetalingskortet, skal du betale beløbet manuelt via netbank. Du kan benytte linket på betalingskortet og samtidig tilmelde betalingen til BS, hvis du ønsker automatisk betaling fremover.

Vær opmærksom på, at betalingen muligvis først kan ses på forfaldsdatoen, hvis du benytter linket.

Fakturamodtager
Fakturaen sendes til den ejer, der er registreret i de offentlige ejendomsregistre pr. 23. september 2025. Hvis ejeren fremover ønsker, at fakturaen skal sendes til en administrator eller anden kontaktperson, skal kommunen kontaktes med henblik på registrering af en administrator.

Fakturagrundlag/ændringer
Fakturagrundlaget er dannet med oplysningerne i affaldsordningen pr. 1. august 2025.

Såfremt der er foretaget ændringer i affaldsordningen efter 1. august 2025, vil der senere på året blive reguleret for disse.

Ejendomshandel i 2025
Har du købt eller solgt i 2025, skal mellemværende mellem sælger og køber med på refusionsopgørelsen. Vær især opmærksom på at få det hele med på refusionsopgørelsen hvis der er foretaget ændringer i affaldsløsningen efter 1. august 2025.

Henvendelser om SPAM
REFA Kundecenter har tidligere modtaget henvendelser fra borgere, der ønsker at sikre sig, at opkrævningen i deres digitale postkasse ikke er SPAM. Baggrunden er, at opkrævningen grafisk adskiller sig fra tidligere fakturaer. På den udsendte faktura står der: “Grundet overgang til nyt system skal indbetalingskort betales og tilmeldes BetalingsService på ny.”

Der er ikke tale om SPAM.

16. september 2025
Storskrald – afhentes senest i morgen, onsdag
Vores storskraldsbiler kører frem til kl. 18.00, men vi når desværre ikke forbi alle adresser, der har bestilt afhentning af storskrald til i dag. Indsamlingen fortsætter onsdag.

Lad venligst dit storskrald stå ude, indtil det er afhentet.

Vi beklager de gener, dette måtte medføre, og takker for din forståelse.

9. september 2025
Storskrald – afhentes senest torsdag
Vores storskraldsbiler kører frem til kl. 18.00, men vi når desværre ikke forbi alle adresser, der har bestilt afhentning af storskrald til i dag. Indsamlingen fortsætter onsdag og torsdag.

Lad venligst dit storskrald stå ude, indtil det er afhentet.

Vi beklager de gener, dette måtte medføre, og takker for din forståelse.

29. august 2025
Nyhedsbrev udsendt via Perfect Waste-appen
Der er i dag udsendt nyhedsbrev via Perfect Waste-appen med følgende emner:

  • Fakturering til borgere i Lolland Kommune
  • Sådan stiller du dit storskrald
  • Naturens Dag på Corselitze – søndag den 14. september

Læs nyhedsbrevet her.

27. august 2025
Information om dobbeltbetaling af fakturaer
Vi får henvendelser fra kunder, som er kommet til at betale deres faktura to gange. Det kan ske, hvis man har benyttet betalingslinket i e-Boks. Når man bruger linket, bliver beløbet først trukket på forfaldsdatoen. I netbanken fremgår betalingen derfor som en fremtidig betaling – og nogle har derfor betalt den igen manuelt.

Hvis du har betalt din faktura dobbelt, sørger vi naturligvis for at tilbageføre beløbet. For at vi kan gøre det, beder vi dig sende en mail til: kundecenter@refa.dk

I mailen skal du oplyse:

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Debitornummer
  • Registreringsnummer og kontonummer

15. august 2025
Udsendelse af opkrævning af renovation
Udsendelsen af fakturaer er i gang. Nogle ejere har allerede modtaget deres faktura, mens andre vil få den i løbet af august og september 2025. Fakturaerne udsendes først til boligejere i Guldborgsund Kommune, derefter til boligejere i Lolland Kommune og til sidst til erhvervskunder.

Fakturaen dækker hele kalenderåret 2025.

Henvendelser om SPAM
REFA Kundecenter har modtaget henvendelser fra nogle borgere, der ønsker at sikre sig, at opkrævningen i deres digitale postkasse ikke er SPAM. Baggrunden er, at opkrævningen grafisk adskiller sig fra tidligere fakturaer. På den udsendte faktura står der:
“Grundet overgang til nyt system skal indbetalingskort betales og tilmeldes BetalingsService på ny”.

Der er ikke tale om SPAM.

6 august 2025
Forsinkelse af afhentning af plastaffald i Nakskov

På grund af sygdom er det desværre ikke muligt at tømme eller afhente plastaffald på alle adresser i Nakskov. Afhentningen vil i stedet ske senest fredag i denne uge.

Hvis du skal stille din beholder frem, bedes du lade den stå, indtil den er blevet tømt.

Vi beklager de gener, dette måtte medføre, og takker for din forståelse.


4. august 2025
Forsinkelse af afhentning af storskrald på Femø

Kunder, der har bestilt afhentning af storskrald på Femø til i morgen, tirsdag d. 5. august, vil først få afhentet deres storskrald onsdag d. 6. august.

REFA beklager de gener, dette måtte medføre.

24. juli 2025

Fortsat forsinkelser på indsamling af plastaffald

Adresser der ikke har fået afhentet deres plastaffald som planlagt i Nykøbing F indre by den 23. og 24. juli, forventes afhentet senest søndag den 27. juli. Vores renovationsmedarbejdere har fået lov til ekstraordinært at køre i weekenden for at kunne indhente de manglende afhentninger. Hvis du sætter din beholder frem på tømmedagen, beder vi dig om at lade den stå fremme, til vi har været og tømme.

Enkelte landruter er også ramt, disse forventes indhentet i weekenden.

Det drejer sig bl.a. om områderne mellem:

  • Guldborg, Sundby og Lundby
  • Oreby, Killerup og Kallø

Vi kommer og tømmer hurtigst muligt og beklager forsinkelserne.

23. juli 2025

Forsinkelser på indsamlingen af plastaffald

De massive mængder af regn der faldt i går bevirkede desværre at vi blev forsinket på enkelte indsamlingsruter. Der er knapt 150 adresser der ikke har fået hentet deres plastaffald efter planen, disse forventes afhentet i dag. Det drejer sig om området mellem Listrup og Virket, samt et mindre område i Nykøbing F.

1. juli 2025
Opkrævning af renovation for 2025
Vi er nu klar til at udsende fakturaer efter implementeringen af nye systemer. Fakturaerne forventes sendt i august og september 2025, og de vil dække hele kalenderåret 2025.

Vær opmærksom på din digitale postkasse
Fakturaen sendes digitalt via e-Boks/Digital Post. Vi udsender ikke papirfakturaer medmindre at man er undtaget for digital post.

Vigtigt om betaling og Betalingsservice (BS)
Der vil ikke ske automatisk betaling via Betalingsservice, selv hvis du tidligere har haft en tilmelding. Når du modtager indbetalingskortet, skal du betale beløbet manuelt via netbank, og tilmelde betalingen på ny til BS, hvis du ønsker automatisk betaling fremover.

Fakturamodtager
Fakturaen sendes til den ejer, der er registreret i de offentlige ejendomsregistre. Hvis ejeren ønsker, at fakturaen skal sendes til en administrator eller anden kontaktperson, skal kommunen kontaktes med henblik på registrering af en administrator.

1. juli 2025
Udlevering af poser og sække
I starten af juni begyndte vi at udlevere grønne poser til madaffald og sække til plast/mad- og drikkekartoner. Udleveringen forventes afsluttet ultimo juli. Læs mere her.

12. juni 2025
SPAM-mail udsendt fra REFA
Vi har desværre konstateret, at der torsdag den 12. juni 2025 efter kl. 07:30 er blevet udsendt en eller flere uønskede e-mails fra Heidi Henriksen hos REFA.

Hvis du har modtaget en sådan e-mail, bedes du venligst slette den omgående, da der er tale om SPAM.

Vores teknikere er i gang med at undersøge sagen og løse problemet.
Vi beklager ulejligheden og takker for din forståelse.

10. juni 2025
Storskraldsafhentning tirsdag den 10. juni
Vi har fået mange bestillinger til dagens afhentning, og det betyder, at vi desværre ikke når rundt til alle i dag. Men bare rolig – vores medarbejdere fortsætter afhentningen i morgen, onsdag den 11. juni. Du behøver ikke gøre noget, blot lad dit storskrald stå fremme.

Tak for din tålmodighed og forståelse!

22. maj 2025
Opkrævning af renovation for 1. halvår 2025
Bemærk venligst, at udsendelse af fakturaer med opkrævning af renovation for 1. halvår 2025 er forsinket.

20. maj 2025
Jordforbedringsmiddel på genbrugspladser
Vi har i øjeblikket ikke overskydende jordforbedringsmiddel (kompost) til afhentning på vores genbrugspladser. På nuværende tidpunkt ved vi ikke hvornår vi har det igen.

2. maj 2025
Udlevering af poser og sække
I starten af juni begynder vi at udlevere grønne poser til madaffald og sække til plast/mad- og drikkekartoner.

Da mange husstande på Lolland og Falster skal have materialerne, vil udleveringen foregå løbende over en periode.

24. april 2025
Selvbetjening for både ejere og lejere
Det er nu blevet muligt at logge ind på Selvbetjeningen – uanset om du er ejer eller lejer. For at indmelde en reklamation via REFAs selvbetjening skal du bruge dit MitID.

24. februar 2025
Opkrævning af renovation for 1. halvår 2025
Bemærk venligst, at udsendelse af fakturaer med opkrævning af renovation for 1. halvår 2025 er udskudt.

3. januar 2025
E-mail notifikation udgår pr. 31 marts 2025
Kunder, der modtager e-mail notifikation om tømning af affaldsbeholdere opfordres til i stedet at download Perfect Waste appen, da e-mail notifikation udgår pr. 31. marts 2025.

Over 100.000 på Lolland og Falster har allerede downloadet vores Perfect Waste-sorteringsapp, som også sender tømningsnotifikationer. E-mail-notifikationer udgår på grund af de stigende omkostninger ved både udsendelse, administration og vedligeholdelse af aktive e-mailadresser.

Download appen Perfect Waste fra App Store: https://apple.co/3RPrSon
Download appen Perfect Waste fra Google Play: https://bit.ly/3ehacED

Har du ikke en smartphone, kan du downloade en tømmeoversigt på REFA Selvbetjening.

REFAs kraftvarmeværk modtager ikke fortrolige papirer eller dokumenter fra virksomheder eller private borgere.

For at sikre korrekt håndtering og beskyttelse af personfølsomme oplysninger anbefaler vi, at sådanne dokumenter destrueres gennem professionelle makuleringsfirmaer eller makuleres og afleveres som papiraffald.

Hvis dit affald ikke er blevet afhentet som planlagt, kan du indberette det til os her, så vi kan håndtere det hurtigst muligt. Bemærk, at manglende tømning først kan indberettes samme dag efter kl. 18:00.

Du kan indberette manglende tømning via Selvbetjeningen eller sende en e-mail til kundecenter@refa.dk. Husk at angive adresse, telefonnummer og hvilken affaldstype (fraktion), der mangler at blive tømt.

Affaldet indsamles på forskellige dage afhængigt af affaldstype.
Remondis indsamler madaffald/restaffald og papir/pap/glas/metal.
REFA står selv for indsamling af plast, mad- & drikkekartoner.
Miljøkassen til farligt affald og tekstilaffald skal tilmeldes til afhentning via storskraldsordningen.

For at finde ud af, hvornår din beholder til mad- og restaffald, papir/småt pap, glas/metal eller plast/mad- & drikkekartoner bliver tømt, kan du tjekke vores Selvbetjening eller bruge appen Perfect Waste. Se nedenfor for detaljer.

Få besked om tømning af dit affald. Vi tilbyder to muligheder for at få besked om affaldstømning:

  1. Appen Perfect Waste: Vi anbefaler, at du downloader og bruger Perfect Waste-appen. Appen sender notifikationer om kommende tømninger og giver dig mulighed for at se dine kommende tømningsdatoer.
  2. E-mailnotifikationsservice: Du kan tilmelde dig e-mailnotifikationer via vores Selvbetjening. Her kan du også se dine kommende tømningsdatoer samt downlade en tømningskalender.

Bemærk, at adviseringen om tømning er en service fra en af REFAs samarbejdspartnere. Selvom du er tilmeldt adviseringen, kan der opstå situationer med datanedbrud eller andre problemer, som kan forhindre udsendelse af notifikationer.

Vær opmærksom på, at det er dit ansvar at sikre, at renovationspersonalet har uhindret adgang til dine beholdere på tømningsdagen, selvom du har tilmeldt dig advisering

En standplads er det område, hvor dine beholdere skal stå klar til tømning. Pladsen skal være synlig og let tilgængelig, og der skal være fri adgang til standpladsen, så det er nemt for renovatørerne at tømme beholderne uden hindringer.

Har du ikke et fast underlag fx i din indkørsel, skal du placere dine beholdere ved/ud til vejen/fortovet på tømmedagen – denne placering betragtes så som beholdernes standplads.

For at få afhentet sækken til plast, mad-& drikkekartoner skal sækken også være placeret på standpladsen. Husk, det er dit ansvar at sikre, at sækken er placeret, så den fx ikke blæser væk.