Medarbejder, Holeby Fjernvarme

Holeby Fjernvarmeværk er klar til at udvide forsyningsområdet

7. oktober 2022

– Vi har fået en del henvendelser fra Nøddebjerg, Fuglse og Holeby Erhvervspark. Hvis interessen er stor nok, går vi i gang, siger Henrik Pedersen, formand for Holeby Fjernvarme A.M.B.A.

Energikrisen har øget interessen for fjernvarme. Det gælder også i Holeby, hvor både lokale erhvervsvirksomheder og borgere fra Nøddebjerg og Fuglse kigger på fjernvarme som et alternativ til olie, træpiller og varmepumper.

– Vi får mange henvendelser i øjeblikket, fortæller Henrik Pedersen, formand for Holeby Fjernvarme A.M.B.A. – Hvis interessen er stor nok, ser vi positivt på en udvidelse af forsyningsområdet, så flere i Holeby-området kan få glæde af vores fjernvarme.

Uændrede varmepriser for tredje år i træk

Holeby Fjernvarme a.m.b.a. har netop holdt generalforsamling. Her kunne forbrugerne konstatere uændrede lave varmepriser for tredje år i træk.

Prisen for at opvarme et standardhus på 130 kvadratmeter med et årligt forbrug på 18,1 MWh koster stadig 14.073 kr. Et kig i forsyningstilsynets prisstatistik januar 2022 afslører, at det er små 800 kroner under landsgennemsnittet på 14.852 kr.

Samarbejde med REFA har givet en solid økonomi

– Vi står et godt sted med attraktive varmepriser og en solid økonomi. Det kan vi takke REFA for efter mere end 14 år samarbejde om optimering af drift og økonomi. Det betyder også, at vi nu kan sætte penge af til endelig udfasning af vores gamle oliekedel, siger varmeformanden.

Slut med sort energi

– Hvis nogen skulle være i tvivl, så producerer vi fjernvarme på halm. Men som led i vores forsyningssikkerhed står den gamle oliekedel endnu. Den bliver kun brugt i absolut nødstilfælde og vil  blive nedlagt, så snart vi har råd til at udskifte den med en grøn og klimarigtig backup-løsning, understreger Henrik Pedersen.

– Forsyningssikkerhed og billig fjernvarme er absolut topprioritet for os. Det er også derfor, jeg gentagne gange har inviteret de øvrige varmeværker på Lolland til at drøfte et driftssamarbejde. Det vil være godt – både for forbrugernes stuetemperatur og forsyningssikkerheden, slutter Holebys varmeformand Henrik Pedersen.