Dagrenovationsmedarbejder og skraldebil

REFA vil nu selv hente affald på særlige adresser

29. april 2021

Bedre service på vej til kunder med helt specielle tilkørselsforhold

Store skraldebiler med stor venderadius. Smalle køreveje og manglende vendepladser.  Indsamlingen af affald er de senere år blevet mindre fleksibel, hvilket har givet anledning til manglende tømning og utilfredse kunder.

Det dur ikke. Derfor har REFA besluttet hurtigst muligt at hjemtage indsamlingen af dagrenovation, papir, glas og metal fra 150 adresser på Lolland-Falster. Der er typisk tale om enligt beliggende ejendomme med særlige tilkørselsforhold.

– Vi er til for kundernes skyld, og alle kunder har krav på en ordentlig og pålidelige service. Derfor hjemtager vi affaldsindsamlingen på disse særlige adresser, siger Poul-Henrik Pedersen, formand for REFAs bestyrelse og byrådsmedlem (G) i Guldborgsund Kommune.

REFA skønner, at der umiddelbart er tale om 150 adresser, hvor tilkørselsvejen er længere end 50 meter, og hvor der ikke er muligheder for at vende med en skraldebil.

– Der er muligvis flere adresser. Så snart vi er klar med organisation, logistik og formaliteter, vil opgaven blive hjemtaget. De nuværende kontrakter giver os et vist spillerum for ændringer. Dem vil vi benytte os af, siger Poul-Henrik Pedersen.
Han understreger, at REFA normalt udbyder alle transportopgaver til private vognmænd og renovatører.

– Det er et godt princip, men i de her ganske særlige tilfælde, må vi finde nye løsninger. Desværre har vi de senere år oplevet ringere konkurrence, når vi har haft indsamlingsområdet i udbud. Det påvirker pris og serviceniveau i en forkert retning med mindre fleksibilitet og mindre fokus på kunderne, siger Poul-Henrik Pedersen og tilføjer:

– Hjemtagelsen vil give REFA vigtige erfaringer, som kan blive nyttige, når vi om kort tid skal have nye og flere indsamlingsordninger i spil. De skal jo også i udbud og vil alt andet lige betyde mere indsamling og mere kørsel med skraldebiler, siger Poul-Henrik Pedersen.

Pressekontakt: Kommunikationskonsulent Kenneth Prehn, tlf: 30 89 14 55