Halmvejledning
Sikkerhedskrav og forholdsregler ved aflæsning af halm på Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk
Download Halmvejledningen som en PDF-fil her.
Generel information ved halmleverance
Åbningstider for levering af halm på Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk,
Tømmervej 1, 4990 Sakskøbing:
Mandag – torsdag 7:15 – 14:15
fredag 7:15 – 11:15
Telefon halmkoordinator: 24 89 58 33
Telefon kontrolrum: 54 74 36 01
Mandag – torsdag: 07.00 – 15.00
Fredag: 07:00 – 12:00
Afvigelse fra normal åbningstid skal aftales med halmhåndteringspersonalet.
Alkohol og euforiserende stoffer
På Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk (MSK) er det forbudt at medbringe, indtage eller være påvirket af alkohol og euforiserende stoffer. Overtrædelse medfører bortvisning!
Rygepolitik
Tobaksrygning er forbudt overalt, også i førerhuse på kørende materiel.
Det er tilladt at ryge udendørs, hvor der er placeret askebægere, ved hovedindgang, ved værksted og ved vejekontorerne.
Fotografering
Må kun ske efter særlig tilladelse.
Miljø- og sikkerhedsregler
REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk A/S er miljø- og
arbejdsmiljøcertificeret i henhold til ISO 14001.
Alle medarbejdere og leverandører, der arbejder på Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk, skal overholde gældende Miljø- og Arbejdsmiljølovgivning samt REFA´s skærpede regler.
Indvejning
Ved indvejning skal leverandøren indtaste det af MSK tildelte leverandør-nummer.
Oversigt over Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk
Trafikforhold
Al kørsel til og fra halmlade skal ske via vejen rundt om kraftvarmeværket.
(Korrekt kørselsretning er markeret med røde pile på oversigtskortet).
Det er ikke tilladt at benytte vejen mellem halmlade og blokbygning. Denne er markeret på illustrationen med et STOP skilt.
Vi gør opmærksom på at man max. må køre 20 km/t. på værkets område!

1 Leveringsbetingelser
Det er naturligvis til enhver tid transportørens pligt at overholde færdselslovens krav om at sikre, at transporteret gods ikke tabes på vejen – herunder ved som minimum at fastgøre halmballerne forsvarligt med stropper.
1.1 Køretøjer
Alle køretøjer, som færdes i halmlagre, skal være forsynet med gnistfang.
De fuldt læssede vogntog må ikke overskride følgende maksimumdimensioner:
Længde ved aflæsning: 18,75 m
Bredde: 2,55 m
Højde: 4,00 m
Vogntogene skal udformes således, at aflæsning af halmballerne kan foregå sikkert og uhindret under hensyntagen til de lokale forhold.
Enhver forurening af vejområdet skal undgås. Alle vogntog skal efter aflæsning rengøres af leverandøren inden udkørsel fra aflæsningsstedet.
Evt. miljøkrav i forbindelse med transport påhviler leverandøren.
1.2 Halmtransport
Alle halmtransporter skal være med fast og plan bund.
For at undgå halmspild SKAL vogntogene overdækkes således, at halmen på alle åbne flader er dækket af net. Nettet skal gå helt til vognbunden, og maskestørrelsen må ikke være større end 30 mm.
Halmtransporterne skal være udstyret på en sådan måde, at leverandøren selvstændigt og uden hjælp fra modtageværkets personale skal kunne aftrække og pålægge nettet sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt og i overensstemmelse med alle regler på området.
Før udkørsel fra lagerbygninger modtager leverandøren efter aftale en kvittering for læsset med følgende oplysninger:
- dato og klokkeslæt
- leverandør
- halmtype
- halmens vægt i kilo
- halmens vandindhold i %
- vejeseddelsnummer
1.3 Halmballernes størrelse
Halmballerne leveres som Hesston baller eller MIDI baller med følgende dimensioner:
Hesston baller:
Bredde: Min. 115 cm, maks. 125 cm
Højde: Min. 125 cm, maks. 130 cm
Længde: Min. 225 cm, maks. 255 cm*)
Vægt: Min. 400 kg, maks. 700 kg
MIDI baller:
Bredde: Min. 115 cm, maks. 125 cm
Højde: Min. 85 cm, maks. 90 cm
Længde: Min. 235 cm, maks. 260 cm*)
Vægt: Min. 400 kg, maks. 700 kg
*) Der tilstræbes så lille variation i længden som overhovedet muligt.
1.4 Halmballernes fugtighed
Halmballerne skal have så lavt fugtindhold som muligt.
1.4.1 Måleudstyr
Fugtmålingen foretages med det på kraftvarmeværket installerede måleudstyr. REFA er berettiget til at udskifte måleudstyret i tilfælde af, at der fremkommer nye og mere nøjagtige måleinstrumenter og/eller målemetoder til bestemmelse af vandindhold i halmballer.
1.4.2 Målemetoder
Vandindholdet i et læs halm kontrolleres inden aflæsning ved indstikning af fugtmålespyd minimum 10 steder pr. transport. REFA er berettiget til at foretage yderligere målinger af fugtigheden efter ønske og foretage disse målinger på steder efter eget valg.
Der måles ikke i de yderste 5 cm af halmballen.
1.4.3 Beregning af fugtindhold
Vandindholdet i et læs halm til afregning bestemmes som et gennemsnit af de gennemførte fugtmålinger. Resultatet af målingerne indlæses i værkets registreringssystem, og afregning sker på baggrund heraf.
1.4.4 Afvisning af halm
Forekommer der våde eller rådne områder, f.eks. konstateret visuelt eller ved en enkeltmåling med over 22 % fugtighed, foretages i alt 3 målinger til konstatering af halmballens gennemsnitlige vandindhold. Målepunkterne skal have en indbyrdes afstand på mindst 30 cm og må ikke ligge på en lodret akse i forhold til hinanden (se figuren nedenfor).
Ligger det gennemsnitlige vandindhold i en halmballe over 22 %, er REFA berettiget til at afvise denne. Af hensyn til kranens arbejde i halmladen afvises altid et lige antal halmballer.

1.5 Læsning af halmballerne
Halmballerne skal læsses i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler, og som beskrevet for kraftvarmeværket herunder.
1.5.1 Læsning af halmballer til Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk
Hesston baller skal læsses med 8-24 baller pr. transport som følger:
- 8-24 halmballer på forvogn og hænger
- 20-24 halmballer på trailer med plant og vandret lad på langs af vognen omkring vognens langsgående centerlinje
- Kun i 2 lag og med samme antal halmballer i hvert lag således, at der ikke er forskydninger mellem halmballerne
- Halmballerne skal stå på båndene og med afstand således, at truckens gafler kan komme omkring halmballerne uden at ødelægge snore
- Halmballer med misfarvning skal vende med den misfarvede side opad

MIDI baller skal læsses med 18-36 baller pr. transport som følger:
- 30-36 halmballer på forvogn og hænger
- 30-36 halmballer på trailer med plant og vandret lad på langs af vognen omkring vognens langsgående centerlinje
- Kun i 3 lag og med samme antal halmballer i hvert lag således, at der ikke er forskydninger mellem halmballerne
- Halmballerne skal stå på båndene og med afstand således, at truckens gafler kan komme omkring halmballerne uden at ødelægge snore
Halmballer med misfarvning skal vende med den misfarvede side opad.
Hvert vognlæs består udelukkende af enten Hesston baller eller MIDI baller.
De to balletyper må således ikke blandes i vognlæsset
Ved ankomst til halmlade
REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk sørger for udtagelse af fugtprøve og bestemmelse af vandprocent.

Leverandøren tager nettet af. Net-aftagningen samt løsning af stropper må først påbegyndes, når fugtprøven er endeligt afsluttet og skal kunne udføres af én person.

Løse net, stropper og andet surringsgrej lægges sammen og placeres mellem vognen og traktoren og ikke i aflæsningsområdet.
Aflæsning af halm
REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk foretager halmaflæsning med gaffeltruck. Halmballerne skal derfor stå med passende afstand, så truckens gafler kan komme omkring halmballerne uden at ødelægge snorene. Snorene skal altid vende opad.
Det er STRENGT FORBUDT og forbundet med livsfare at opholde sig på ladet, ved siden af ladet eller i aflæsningsområdet, når trucken er i drift. Ophold under aflæsningen skal foregå i det afmærkede område eller i førerkabinen.
Oprydning og vejeseddel
Når aflæsning af transporten er færdig, og trucken er standset, kan rengøring påbegyndes. Ladet skal fejes rent.
Stigerne ved autoværnet skal benyttes til op- og nedstigning af ladet.
Efter endt rengøring lægges eventuelle løse net, stropper m.m. tilbage på vognen, og vejesedlen afhentes ved vejestander.
1.6 Afvisningskriterier
Overskrider 2 eller flere halmballer i en halmtransport nedenstående grænser og krav, er REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk berettiget til, men ikke forpligtet til, at afvise hele halmtransporten.
- 2 eller flere halmballer, der indeholder over 22 % vand.
- 2 eller flere Hesston baller, hvis længde er under 225 cm eller over 255 cm.
- 2 eller flere MIDI baller, hvis længde er under 235 cm eller over 260 cm.
- 2 eller flere halmballer, hvis ydersnore mangler.
- 2 eller flere halmballer, der er deforme eller skæve.
- 2 eller flere halmballer med mørke/sorte pletter/striber med råd i bund eller top.
- 2 flere halmballer, som indeholder våde eller rådne pletter (våde pletter er steder med over 22 % fugt).
- Såfremt kun 1 halmballe pr. læs lider af en af ovennævnte mangler, så kan Kraft-
- varmeværket afvise denne balle + af 1 yderligere halmballe (et halmsæt).
- Se desuden ”Øvrig beskrivelse” under pkt. 1.8
- Halmtransporten kan endvidere blive afvist, hvis:
- Nettet er ikke intakt. Maskestørrelse max. 30 mm.
- Halmballer står for tæt sammen på vognen.
- Halmballer er vendt forkert, så snorene ikke vender opad.
- Halmtransporten kan endelig blive afvist, hvis:
- lokale miljø-eller sikkerhedsbestemmelser ikke efterkommes.
- anvisninger fra Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværks personale ikke efterkommes.
1.7 Anbefalinger
For at forbedre arbejdsmiljøet anbefaler Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk, at alle halmtransporter anvender rullenet.
Halmballer tørret maskinelt, bør tørres umiddelbart efter presning.
1.8 Produktbeskrivelse halm
Halm til REFA Maribo-Sakskøbing Kraftvarmeværk kan bestå af en af følgende typer:
Kornhalm
Halm fra rug, hvede, byg, havre og triticale.
Frøgræs
Halm fra frøgræs. Frøgræs kan alene afleveres efter forudgående aftale om tidspunkt og mængde for det enkelte læs.
Rapshalm
Halm fra raps.
Øvrig beskrivelse
Halm, der leveres, skal være presset. Halmen må tidligst leveres 2 dage efter presning.
Halmen må ikke være snittet, inden den presses i halmballer.
Alle bånd skal være intakte.
Halmen forudsættes fri for større fremmedlegemer og må ikke være tilsat ammoniak eller andre kemikalier efter presning.
Halmen må ikke være eller have været angrebet af råd og svamp pga. risiko for toxindannelse.
Der accepteres kun hele vognlæs af de enkelte halmtyper.
Halmen skal være så tør som muligt. Afregning foretages med udgangspunkt i et vandindhold på 13 %.
Læs mere om chaufførsikkerhed her